9 stycznia 2013

Stery rowerowe - typy, rodzaje, rozmiary, standardy.

Odkąd sięgam pamięcią, zawsze zadziwiało mnie, jak skomplikowanym problemem jest dobór sterów do roweru. Nie chodzi mi - bynajmniej! - o jakiekolwiek zastrzeżenia do wiedzy rowerzystów (wszak nie mają obowiązku znać się na tym temacie - od tego są sprzedawcy); zmartwił mnie natomiast brak kompleksowego, lecz klarownego przewodnika po tym temacie napisanego w języku polskim.

Poniższy artykuł będzie prawdopodobnie pierwszym takim opracowaniem, dlatego będę wdzięczny za wszelkie komentarze i uwagi, które pomogą uczynić go prostszym w odbiorze.



Tytułem wstępu

Zadanie sterów jest proste. Mają one za zadanie ułatwić obrót widelca (wraz z przymocowanym do niego kołem) względem ramy, co pozwala na zmianę kierunku jazdy. Sercem sterów są w związku z tym dwa łożyska: jedno zlokalizowane przy górnej krawędzi główki ramy (rury, przez którą przechodzi rura sterowa widelca, zwana niekiedy trzonem) i jedno przy krawędzi dolnej. Komplet sterowy jest też zawsze wyposażony w element odpowiedzialny za kasowanie luzów, dzięki któremu widelec pracuje gładko, lecz nie chwieje się i jest umocowany stabilnie. Wszystkie znane mi modele sterów są też wyposażone w bieżnię, którą osadza się na dolnym końcu rury sterowej widelca.

Od tego miejsca sprawa komplikuje się, ponieważ przez wiele lat na rynku pojawiło się wiele standardów i wariantów sterów, z których każdy wyróżnia się przynajmniej kilkoma cechami. Oto najważniejsze z nich.



Stery skręcane (klasyczne)



Chronologicznie najstarszym typem sterów są stery skręcane (tzw. klasyczne). W najprostszej konfiguracji składają się one z:

1. dwóch misek zintegrowanych z podłużnymi tulejkami, wciskanych do wnętrza główki ramy w taki sposób, że tulejki znajdują się wewnątrz główki ramy, zaś same miski (wraz z osadzonymi w ich wnętrzu łożyskami) znajdują się poza nią

2. dwóch łożysk, osadzanych wewnątrz misek

3. dwóch nakrętek, z których pierwsza (dolna) ma kształt kielicha i zasłania od góry górne łożysko sterów, druga zaś kontruje pierwszą, tzn. chroni ją przed przypadkowym odkręceniem

4. bieżni łożyska dolnego 

5. większość modeli wyposażona jest także w różnego rodzaju uszczelki, chroniące łożyska przed wodą i zanieczyszczeniami

Stery rowerowe - stery klasyczne (skręcane)
Stery klasyczne. Zwróć uwagę na dwie nakrętki oraz miskę łożysk wystającą
poza ramę 



Klasyczne (skręcane) stery rowerowe
Elementem ściśle współpracującym ze sterami skręcanymi jest rura sterowa widelca - musi ona być gwintowana, ponieważ to na niej osadzane są nakrętki odpowiedzialne za skontrowanie całego zestawu.

Charakterystyczną cechą sterów klasycznych jest możliwość demontażu wspornika kierownicy bez powstania luzu na łożyskach sterów. Poznamy je także po obecności dwóch skontrowanych ze sobą nakrętek poniżej wspornika kierownicy oraz po kształcie samego wspornika, który jest wpuszczany do wnętrza rury sterowej, a jego montaż odbywa się zawsze za pomocą śruby skręcanej od góry.


Stery "bezgwintowe" 


Stery "bezgwintowe" (ang. threadless) są serią rozwiązań stworzonych na bazie patentu z lat 90. XX wieku, należącego do firmy Cane Creek. Zasadniczą cechą odróżniającą je od sterów klasycznych jest brak gwintu na rurze sterowej widelca - jego funkcję przejmuje tzw. gwiazdka, czyli specjalna nakrętka wbijana do wnętrza rury sterowej.

 Typowy komplet sterów bezgwintowych składa się z:

1. dwóch łożysk (które mogą być osadzone na kilka sposóbów - szczegóły poniżej)

2. kapy zabezpieczającej górne łożysko

3. gwiazdki, śruby i tzw. kapsla (tzw. top cap), służących do kasowania luzu na łożyskach

4. bieżni dolnego łożyska


Stery bezgwintowe łatwo zidentyfikujemy patrząc na wspornik kierownicy. Jeżeli jest on mocowany do rury sterowej za pomocą śruby lub śrub ustawionych prostopadle do niej, a poniżej wspornika nie znajdziemy nakrętek charakterystycznych dla sterów klasycznych, możemy być pewni, że mamy zainstalowane stery w jednym ze standardów sterów bezgwintowych.

Stery rowerowe Ahead - przekrój i schemat budowy
Stery "bezgwintowe"
Ahead - przekrój

Tylko w którym, bo jest ich kilka?




Stery rowerowe Ahead - montaż do ramy
Stery typu Ahead. Zwróć uwagę na
łożysko kulkowe, które znajduje się
w misce poza ramą

Stery Ahead



Najstarszym (i prawdopodobnie najpopularniejszym) systemem bezgwintowym są stery typu Ahead. Rozpoznamy je po kształcie misek - są one bardzo podobne do tych stosowanych w sterach klasycznych. Miski są wbijane za pomocą tulejek do wnętrza ramy, zaś samo łożysko po zainstalowaniu pozostaje w całości poza ramą.

Stery zintegrowane - montaż do ramy roweru
Główka ramy pod stery zintegrowane.
Zwróć uwagę na zwężenie poniżej krawędzi główki

Stery zintegrowane (Drop-In)



Stery zintegrowane (nie mylić z półzintegrowanymi!) to najprostszy pod wzgłędem budowy system sterów, w którym całkowicie zrezygnowano ze stosowania misek. Zamiast nich rolę oparcia dla łożysk pełnią specjalne zwężenia wewnątrz główki ramy, będące jej integralną częścią. Po zainstalowaniu łożysk w systemie zintegrowanym łożyska są ukryte wewnątrz główki ramy.



Na zdjęciu obok widzimy stery zintegrowane zainstalowane w ramie szosowej. Zwróć uwagę na płynne przejście między ramą a kapą. W sterach półzintegrowanych pomiędzy tymi elementami widoczna byłaby jeszcze krawędź miski, wyglądająca jak metalowy pierścień.
Zwróć też uwagę na śrubę mocującą wspornik kierownicy - jest ona prostopadła do rury sterowej widelca, co jest charakterystyczne dla systemów "bezgwintowych".

Stery rowerowe zintegrowane - widok po zamontowaniu

Stery półzintegrowane (ZeroStack)



Stery rowerowe półzintegrowane - główka ramy
Główka ramy pod stery półzintegrowane.
Zwróć uwagę na zagłębienie  większe niż w
ramie pod stery zintegrowane; w tym miejscu osadzamy miskę wraz z łożyskiem
Stery półzintegrowane są w pewnym sensie rozwiązaniem pośrednim pomiędzy łożyskami zintegrowanymi a typowymi sterami Ahead. Z niezbyt jasnych dla mnie powodów są one jednak niezwykle trudne do rozpoznania dla wielu osób (i to do tego stopnia, że niejeden sprzedawca w sklepie rowerowym potrafi pomylić je ze sterami zintegrowanymi!).

Poprawne rozpoznanie sterów półzintegrowanych jest tymczasem niezwykle proste. Wyróżniają się one obecnością misek, które są wciskane do wnętrza ramy, jednak po założeniu sterów - w odróżnieniu od sterów Ahead - poza ramę wystaje tylko cienki pierścień (a nie cała miska). Łożyska z kolei pozostają niemal całkowicie ukryte wewnątrz ramy, co upodabnia je nieco do sterów zintegrowanych.

Stery typu "tapered"

Osobnym typem sterów są zestawy typu "tapered", czyli takie, w których dolne łożysko ma średnicę większą niż górne. Zestawy takie rozpoznasz z łatwością po kształcie rury sterowej widelca, która wyraźnie rozszerza się na odcinku ostatnich kilku centymetrów, lub po różnej średnicy główki ramy w miejscu osadzenia górnego oraz dolnego łożyska.

Jeżeli jesteś posiadaczem widelca lub ramy typu "tapered", do poprawnego dobrania sterów będziesz potrzebował znać wymiar obu łożysk.

Stery rowerowe typu taper (1 1/8-1,5 cala)



Stery rowerowe - typy, rodzaje i rozmiary


Mam nadzieję, że wiesz już, który typ sterów jest zainstalowany w Twoim rowerze. W tym momencie pozostaje już tylko zmierzyć kilka parametrów, aby precyzyjnie ustalić, jaki typ sterów będzie dla Ciebie odpowiedni. Będą to:

- średnica wewnętrzna główki ramy (mierzona przy krawędzi)
- średnica zewnętrzna rury sterowej widelca
- kształt wnętrza główki ramy (prosty czy ścięty, tzn. zwężający się ku środkowi)
- średnica rury sterowej w miejscu osadzenia bieżni dolnego łożyska sterów (dotyczy tylko sterów 1-calowych)


Mając te dane, możesz wreszcie ustalić potrzebny Tobie typ sterów według tabeli:



Stery rowerowe - popularne rozmiary i standardy

I gotowe :-)


---

Spodobał Ci się ten artykuł albo chcesz coś do niego dodać? Prosimy o komentarz!

Nie zapomnij też polubić nas na Facebooku, aby zawsze otrzymywać najświeższe informacje ze świata rowerów!

67 komentarzy :

  1. wszystko w kupie i tresciwie - swietna robota :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdeczne dzięki! Mam nadzieję, że ktoś kiedyś trafi tu w potrzebie i że choć częściowo pomogę temu komuś wyjść z opresji :-)


      Pozdrawiam!

      Usuń
    2. Cześć. Jestem ktoś. Trafiłem tutaj i pomogłeś :)

      Usuń
    3. Baaardzo miło mi to słyszeć :) Dzięki za komentarz i zapraszam do odwiedzania bloga w przyszłości!

      Usuń
    4. Bardzo dziękuję - ja też jestem ktoś. Również tutaj trafiłem i myślę, że pomożesz. Pozdrawiam.

      Usuń
    5. Stary wydawałoby się że to takie banalne, ale zawsze jakieś wątpliwości, bardzo prosto i czytelnie wytłumaczone.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
    6. Otóż to - część prosta jak budowa cepa, ale dostępna w tylu wersjach i standardach, że głowa może rozboleć :)

      Dzięki za miłe słowa i zapraszam do zaglądania w przyszłości!

      Usuń
    7. No, chyba wreszcie zrozumiałem :)

      Usuń
    8. bardzo przydatny artykulik

      Usuń
  2. Prosto, zwięźle i na temat. Co mnie dodatkowo cieszy - pokrywa się to z moją obecną "świadomością sterową" ;) Jak Ci już wcześniej wspominałem, miałem podobne odczucia co do rozbieżności opinii wśród rowerzystów na temat klasyfikacji sterów (jak napisałeś - najwięcej problemów jest chyba właśnie z półzintegrowanymi). Być może lepsze zrozumienie tematu ułatwiłoby jeszcze wstawienie jakichś rysunków/przekrojów każdego z systemów albo większej ilości zdjęć (powiedzmy, że do niektórych lepiej trafiają obrazki ;)). Bez tego jednak też można zrozumieć co i jak, więc ode mnie piąteczka.

    PS1. Czy do zdjęć sterów zintegrowanych pozował Twój Felt? :>

    PS2. Nazwa "kapa" jakoś do mnie nie trafia, chociaż wiem, że jest często stosowana. "Kapsel" z kolei też głupawo brzmi, ale może już nieco bardziej po polsku. Ot, takie moje marudzenie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej!

      Dzięki za komentarz - miło, że znalazłeś czas na podzielenie się opinią :)

      Za miłe słowa dziękuję, a zasłużoną krytykę przyjmuję i w pełni popieram. Nie ma jak spojrzenie trzeźwym okiem - ja byłem już zbyt przesiąknięty tematem, żeby dostrzec te uchybienia :) Postaram się jak najszybciej nadrobić braki, o ile tylko znajdę odpowiednie schematy.

      Do zdjęcia ze sterami zintegrowanymi faktycznie zapozował mój Felt :) Przyjdzie jeszcze czas, żeby się nim pochwalić, ale na to musi być pogoda. Do tej pory jakoś nie ciągnęło mnie do robienia zdjęć z wyjazdów, ale faktycznie będę musiał nad tym popracować... szczególnie teraz, kiedy mam gdzie te zdjęcia pokazać ;)

      W sprawie kapy/kapsla jak najbardziej się zgadzam. Poprawka pojawi się w ciągu kilku dni.

      Raz jeszcze dzięki!

      Usuń
  3. Cała przyjemność po mojej stronie :) Nie chodziło nawet o krytykę - po prostu kilka luźnych przemyśleń ;)

    Czekam z niecierpliwością na Felta i kolejne wpisy!

    OdpowiedzUsuń
  4. Supcio artykuł, dużo mi pomógł przy wymianie sterów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej,

      Bardzo się cieszę, że artykuł był pomocny. Gdyby cokolwiek było niejasne albo gdybyś miał(a) pomysł na temat kolejnego poradnika, zapraszamy do kontaktu :)

      PozdRower! :)

      Usuń
  5. Witam i dziękuję. Bardzo mi pomogłeś swoim artykułem. Jetem jeszcze mało zorientowany w temacie a kupiłem ramę i widelec i musiałem to poskładać. Po tym artykule kupiłem odpowiednie stery i wszystko działa jak trzeba. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że sobie poradziłeś i że notka się Tobie przydała! Życzę przyjemnego nawijania kilometrów na nowym rowerze :-)

      Dziękuję za wizytę i zapraszam do kolejnych :-)

      Usuń
  6. Witam, chciałbym założyć do ramy od górala ze sterami klasycznymi amor który wyjąłem z ramy ze sterami zintegrowanymi, czy jest to możliwe i czy ktoś już takie coś robił?, bardzo mi na tym zależy, gdyby ktoś wiedział jak to wykonać to proszę o kontakt na maila: lapaj2@o2.pl z góry dziękuję za pomoc : ) .

    OdpowiedzUsuń
  7. Michał właśnie się zabieram do kupna ramy szosowej i ten artykuł pomógł nieco :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło słyszeć :) Gdybyś miał jakiekolwiek dalsze pytania w tym temacie, zapraszam do kontaktu!

      Usuń
  8. Mam mały problem z demontażem steru klasycznego, czy jest ktoś kto mógłby mi w tym pomóc?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbujemy ;) Czy mogę prosić o maila na info(małpa)rowerplus.pl z opisem problemu? Mailowo będzie chyba wygodniej.


      Pozdrawiam!

      Usuń
  9. Witam
    Brakuje mi rozmiaru gwintu klasycznej rury sterowej 1".
    Potrzebuję dogwintować 5mm i nie wiem jaką narzynkę musze mieć.
    Czy ta stal nadaje się do gwintowania, zwykłymi metodami?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry!

      Gwintowanie rur sterowych jak najbardziej jest możliwe. Średnica rury sterowej wynosi 1 cal (25,4 mm), co już Pan ustalił, natomiast skok gwintu wynosi 24 TPI, czyli 24 zwoje na cal. Ten sam standard jest stosowany w >99% rowerów sprzedawanych w Europie.

      Gdyby miał Pan jakiekolwiek dalsze pytania, zapraszam do kontaktu.


      Pozdrawiam!

      Usuń
  10. Nareszcie udało mi się dzięki przekrojowi sterów samodzielnie złożyć stery i zaoszczędzić kosztów w serwisie : )).
    Mam takie pytanie, na dole mam wbitą bieżnie i osadzone łożyska + została mi uszczelka (gdzie ją dać?), natomiast na górze również mam bieżnię i łożyska i pierścień, i kapę łożyska z uszczelką i nie wiem, jak osadzić, czy w ogóle jest potrzebna bieżnia na górze steru, a stery posiadam Octane One Warp1 półzintegrowane

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uszczelka przeważnie trafia pod dolną miskę i izoluje ją od błota wpadającego od strony koła - ale każde stery są inne i trudno powiedzieć cokolwiek na 100%. Natomiast prawie na pewno uszczelka jest wyprofilowana, więc na podstawie kształtu możesz ocenić, gdzie pasuje :-)

      Jeżeli chodzi o górny pierścień, ma on za zadanie "centrowanie" rury sterowej względem łożyska oraz główki ramy. Osadzasz go od góry na górnym łożysku i dociskasz górną kapą, tak aby jej docisk powodował ustawienie rury sterowej dokładnie w osi łożyska.


      Gdyby cokolwiek było niejasne, pisz śmiało :-) Pozdrawiam!

      Usuń
  11. Bardzo pożyteczny artykuł, niestety nie dał mi pełnej odpowiedzi na mój problem. Mój rower (trekingowy, 28") ma obecnie stery gwintowane 1 1/8". Chcę do niego zamontować widelec RST Single Shock RF-M7. Czy to jest możliwe?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, jak najbardziej jest to możliwe, choć rzeczywiście jest to rzadziej spotykany standard.

      Zapraszam do kontaktu pod adresem kontakt@kochamrowery.pl i przesłania zdjęć ramy, żebym mógł upewnić się co do standardu ramy. W ten sposób unikniemy pomyłek i dobierzemy odpowiednie stery.


      Pozdrawiam,

      Wojtek Grzeszkowiak
      KochamRowery.pl

      Usuń
  12. Świetna robota, rozjaśniłeś mi nieco ten temat, dziękuje za podzielenie się swoją wiedzą i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetny artykuł i bardzo dobra robota!
    Dziękuję :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. Dzieki wielkie za ten artykul !!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  15. Wszystko jasne ale: co jeśli istnieje jedna miska (na dole, jest osobno wciskana) a górne łożysko wciskane jest bezpośrednio do główki ramy? Sprawa dotyczy amortyzatora z rurą tapered.

    OdpowiedzUsuń
  16. Wygląda na to, że masz po prostu stery typu mieszanego i potrzebujesz albo dobrać obie miski osobno, albo po prostu kupić komplet typu mieszanego - tego typu stery nieco trudniej dostać, ale nie jest to niemożliwe.

    Daj znać na adres kontakt(małpka)kochamrowery(kropka)pl, postaramy się znaleźć coś ciekawego w standardzie zgodnym z Twoją ramą


    Pozdrawiam!

    Wojtek Grzeszkowiak
    KochamRowery.pl

    OdpowiedzUsuń
  17. No i właśnie... muszę wymienić stery i teraz wiem na jakie, te w ramie są niewłaściwe, szacun dla ludzi, którzy posiadają wiedzę i dzielą się nią, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  18. Ukłony.

    Ale pożyteczny artykuł - bardzo, bardzo dziękuję!

    Właśnie jestem "na etapie" - szukam po całym internecie anglojęzycznym, a tu po polsku wszystko zwięźle i kompleksowo.

    Jedna uwaga, bo może dla laika (np. mnie) może nie być od razu jasne. Średnica rury sterowej w miejscu osadzeniu bieżni - może warto zaznaczyć, że chodzi o bieżnię dolnego łożyska.

    Tak czy owak - bardzo mi ten artykuł pomógł.

    Przy okazji zauważyłam, że nie da się kupić dobrej jakości sterów na gwintowany widelec 1''. Kiedyś były (mam VP w jednym rowerze, w innym FSA). Dziś ich nie ma w ogóle w ofercie - jest tylko stal emalionwana lub cynkowana do tanich rowerów :( Chyba, że ktoś zna jakieś wyroby ze stali nierdzewnej bądź mieszane (nierdzewne+aluminiowe), niech coś podpowie. Oczywiście teoretycznie NECO je ma w ofercie, tylko jakoś nie w Polsce...

    Pozdrawiam, Anka

    OdpowiedzUsuń
  19. Aniu, dziękuję za cenny komentarz!

    Myślę, że będę w stanie pomóc w zdobyciu odpowiednich sterów. Czy mogłabyś napisać do mnie na info (małpa) rowerplus (kropka) pl? Dam Ci znać, co mogę zorganizować.

    Za cenną uwagę dotyczącą bieżni bardzo dziękuję. Postaram się jak najszybciej skorygować tekst, bo rzeczywiście jest to słuszne spostrzeżenie.


    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  20. Widzę że temat dość stary, ale mnie właśnie dzisiaj pomógł bardzo :) dzięki serdeczne.
    P.T.

    OdpowiedzUsuń
  21. Nie ma sprawy :) Fajnie, że notka się przydała. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  22. Dziękuje artykuł był bardzo pomocny, Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  23. A ja mam problem. Kilka lat temu odkupiłem ramę z widelcem i sterami. Facet sam chciał poskładać z tego rower ale z braku czasu sprzedał. Zabrałem się do tego teraz i widzę, że rura sterowa jest u dołu nieco szersza (ok 2mm w średnicy na 5mm wysokości od dołu). Po założeniu dolnego łożyska widzę 5mm przerwy od dołu. Mam wymienić stery, łożysko czy jest jakaś maskownica na to? A może wcisnąć na chama?
    Z góry dzięki za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie jestem pewny, jak mam rozumieć Twoje pytanie. Ale wszystko wskazuje na to, że Twój komplet sterowy jest wybrakowany - nie ma w nim bieżni dolnego łożyska sterów, czyli stożkowatego pierścienia wciskanego na to zgrubienie w dolnej części widelca. Po założeniu bieżni wszystko powinno działać jak należy.

    Jeżeli to nie pomoże, proszę daj znać na kontakt(małpa)kochamrowery.pl, postaram się pomóc.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  25. ej jak mam stery zintegrowane kupuje amor PRZEZNACZENIE: MTB, XC, AMBITNA REKREACJA 1 1/8 AHED BEZ GWINTU STANDARD, ŚREDNICA RURY STEROWEJ NA ZEWNĄTRZ WYNOSI 28,6 MM WEWNĄTRZ 25,4 MM będzie pasował bo nie kminie tego

    OdpowiedzUsuń
  26. Najprawdopodobniej tak, ale sprawdź ramę, czy na pewno jest pod stery zintegrowane.

    Jeżeli zmierzysz ramę i sprawdzisz wszystkie średnice, pozostaje Ci tylko podstawienie danych do tabeli i sprawdzenie, które stery są Tobie potrzebne.

    OdpowiedzUsuń
  27. Witam, bardzo pomogłeś bo jestem w trakcie pisania pracy inżynierskiej i potrzebowałem informacji o sterach i Twój artykuł okazał się bardzo pomocny :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Cała przyjemność po mojej stronie! Powodzenia przy pisaniu pracy :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Nice Job! Wreszcie coś się w głowie poukładało.thx

    OdpowiedzUsuń
  30. Wojtek, podziel się tipem na stery nakręcane. Szukam i znalazłem tylko albo w polsce Tecora z dolnym łożyskiem stożkowym, albo zagranica Ritchey z dwoma stożkowymi. Masz jakieś lepsze propozycje? Bo potem są stery od FSA za 200 złotych...

    OdpowiedzUsuń
  31. Co powiesz na BBB Treadaround? Skręcane, bardzo solidne, z dwoma łożyskami maszynowymi i przede wszystkim - sporo tańsze.

    Proszę odezwij się na info(małpa)rowerplus(kropka)peel, dam Ci dokładniejszy namiar.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  32. Jeszcze takie stery przyszły mi do głowy: http://rowerplus.pl/stery-klasyczne-skrecane/2122-xlc-hs-s03-stery-rowerowe.html - może one by Ciebie zainteresowały?

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  33. Witam! mnie też pomógł ten świetny artykuł. Dzięki wielkie!!!!!! i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  34. Dzień dobry
    Muszę zapytać bo przeglądam Internet już 3 dzień i nie mam kogo i gdzie się zapytać...
    Wybilem z główki ramy stare stery aheadset. Mierze juz kolejny raz i średnica zewnetrzna górnego i dolnego steru (tego co się wbija w główkę ramy) to 29-30mm (raczej 30mm)a wewnętrzna średnica to 27-27,5mm
    Kupiłem widelec gwintowany 1 1/8 cała i nie przechodzi przez stery ale przechodzi przez główkę ramy i ma ciut luzu...

    Już nie wiem czy do mojej główki ramy mam dobry widelec i powinienem kupić stery 1 1/8 czy mam zły widelec i powinienem zamienić na 1" i kupić stery 1"

    Wiem że 1 1/8" = 2,85cm ale jak widać widelec ten przez stery nie przechodzi...mimo że główka ramy ma te 30mm średnicy wewnątrz

    Proszę o pomoc...

    OdpowiedzUsuń
  35. Patryku,

    Wygląda na to, że pomyliłeś ze sobą średnicę główki ramy oraz średnicę wewnętrzna łożyska.

    Wygląda na to, że Twoja rama ma główkę w standardzie jednego cala (a więc ma średnicę wewnętrzną 30 mm), a próbujesz zmieścić do niej widelec o średnicy 28,6 mm, czyli 1 1/8 cala. Taki widelec fizycznie wejdzie w otwór, ale tak jak sam zauważyłeś, nie wystarczy już miejsca na zmieszczenie misek. Bardzo mi przykro.

    Rama pod widelec w standardzie 1 1/8 cala ma 33,95 mm średnicy wewnętrznej w miejscu osadzenia misek sterowych.

    W takiej sytuacji masz dwa rozwiązania:

    1. "Druciarskie" i bardzo nieprofesjonalne, czyli przeróbkę sterów (zamianę oryginalnych kulek na mniejsze). To pozwoliłoby dopasować widelec, ale skończy się tym, że stery się rozszczelnią (a więc drastycznie spadnie ich żywotność), a mniejsze kulki będą mniej podatne na nacisk. Na dłuższą metę to bardzo zły i kłopotliwy dla użytkownika pomysł.

    2. Wymianę ramy lub widelca w taki sposób, aby uzyskać kompatybilny ze sobą zestaw. To jedyne rozwiązanie godne polecenia na dłuższą metę.


    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  36. "Rama pod widelec w standardzie 1 1/8 cala ma 33,95 mm średnicy wewnętrznej w miejscu osadzenia misek sterowych."

    JESTEŚ MISTRZEM!!!!!!!!!

    tyle stron tyle specjalistów tyle poradników a dopiero teraz pierwsza taka informacja! Masz rację, pomyliłem "ze sobą średnicę główki ramy oraz średnicę wewnętrzna łożyska" teraz to rozumiem, taka mała pomyłka a jak istotna :)

    dodam że tu nie chodzi o kulki, to co wbijam w rame to jednolista czesc ktora zwerza tym samym srednice wewnetrzną główki ramy - w moim przypadku do 27 mm

    wiec pozostaje mi zamiana widelca na 1". 1" = 2,54 cm więc obawiałem sie że będzie za wąski ale to tylko 1,5 mm luzu w moim przypadku

    dziekuje za POMOC! :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Fajnie, że mogłem pomóc. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  38. Panowie, mam nietypowy problem, a raczej nietypową główkę w ramie.
    Dokładnie posiadam ramę Author Versus Respect Series 2009 (https://www.forumrowerowe.org/garage/vehicle/7588-author-versus-respect-series/?tab=images)
    Na drugim zdjęciu widać główkę ramy z zamontowanymi sterami itp.

    W czym jest kłopot? W wymiarach oraz typie główki - konkretnie pod jakie stery.
    Wg opisu, który jest w tym temacie (swoją drogą bardzo ładnie i treściwie opisany) górna część główki jest przystosowana do sterów zintegrowanych - główka posiada płytkie zagłębienie. Natomiast na dole jest ewidentnie głębokie zagłębienie pod miskę sterów pół-zintegrowanych.
    Do tego dochodzą średnice. Zakupione przeze mnie stery (Accent HSI S01) posiadają identyczne miski do wciśnięcia w główkę. Tutaj pojawia się zonk, ponieważ w dolną część główki jedna, czy druga miska wchodzą z bardzo lekkim oporem (ręką śmiało da się włożyć), natomiast na górze jest już luz. Jest on na tyle duży, że aby na szybko go zredukować potrzeba było wsunąć pasek blaszki z puszki po piwku, tak na około 1/4 obwodu.

    Koledzy, doradźcie, gdzie leży kłopot? W sterach, czy to główka ramy jest taka nietypowa.

    Dodam, że posiadam drugi rowerek, Kross A2 2008, tam również mam stery Accenta, także pół-zintegrowane i wygląd zagłębień pod miski jest identyczny po obu stronach. Same miski musiałem wciskać urządzeniem na śrubę.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  39. Cześć!

    To nic specjalnie nietypowego, że w ramie są dwa typy łożysk. To niezbyt mądre, biorąc pod uwagę problemy z zakupem sterów (bardzo często wszystko sprowadza się do zakupu dwóch kompletów), ale niestety dość typowe...

    W kwestii rozmiaru: skoro masz w ramie stery zintegrowane, to żadnej miski nie używasz - osadzasz łożysko bezpośrednio w ramie. W tym przypadku to zupełnie normalne, że łożysko wchodzi bez najmniejszego oporu - ten system po prostu tak ma. Natomiast miska sterów półzintegrowanych wchodzi na wcisk i tak powinno być.

    Aha, pamiętaj, że stery zintegrowane występują w dwóch podobnych do siebie wersjach z łożyskami 41,1 albo 41,8 mm - one NIE są ze sobą kompatybilne i należy wybrać odpowiednią wersję. Obie znajdziesz tutaj: https://rowerplus.pl/99-stery-rowerowe


    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  40. @ Wojtek Grzeszkowiak
    Dzięki za odpowiedź!

    Przejrzałem swój poprzedni post i zauważyłem, że nie wszystko dokładnie opisałem.
    Powracając... Główkę ramy mam tak wykonaną, że średnice osadcze dla sterów są po obydwu stronach na 44 mm (na górze jest ok. 0,1 więcej), natomiast same zagłębienia są różnej głębokości. Na dole jest na tyle dużo miejsca, że mieści się każda miska od sterów pół-zintegrowanych, natomiast na górze zagłębienie jest o wiele płytsze. Po włożeniu miski (brak oporów) wystaje ona ponad główkę o około 3mm. Jeżeli się dobrze przyjrzeć na zdjęciu (link post wyżej), widać szerszy pierścień, który to założyłem jako dystans, aby to wszystko jako tako chodziło.

    Czy są dostępne stery z różną wysokością misek? Przeglądałem internety i zauważyłem stery PRO RS-11. Problem, że nigdzie ich nie widzę w polskiej dystrybucji. Zdjęcie: http://www.bikestore.cc/images/PRO_Steuersatz_RS_11_1_1_8__semi_integrated_schwarz.jpg

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  41. Standard sterów półzintegrowanych w żaden sposób nie określa, jak głęboko miska powinna wejść do wnętrza ramy. To dokładnie tak samo jak w sterach Ahead - zakłada się, że wgłębienie w ramie jest na tyle głębokie, że miska wejdzie do końca i pozostanie jeszcze jakiś zapas. Zresztą producenci również nie podają zwykle głębokości misek i nie zdarzyła mi się jeszcze sytuacja, żeby stanowiło to jakiś realny problem.

    Czy istnieje możliwość, że po prostu nie wciskasz jednej z misek do końca, bo wydaje się Tobie, że już wcisnąłeś ją do końca, a w rzeczywistości tak nie jest? Jeżeli główka ramy ma na całej długości stałą średnicę wewnętrzną (a tak z zwykle jest), to nie ma logicznego powodu, dla którego miska nie miałaby dać się wcisnąć głębiej - być może jednak została np. zdeformowana podczas eksploatacji (rzadki, ale możliwy przypadek).

    Może też być tak, że to Ty boisz się użyć większej siły, a tak naprawdę powinieneś, bo nie wcisnąłeś miski do końca.

    Jedyne, co mogę Tobie doradzić, to po prostu sprawdzenie, czy wnętrze główki ma stały przekrój i czy nie ma w nim np. zadziorów, które uniemożliwiają wepchnięcie miski. Dobrze byłoby też sprawdzić, czy główka na pewno ma taki sam przekrój w płaszczyźnie lewo-prawo, jak w płaszczyźnie przód-tył (innymi słowy: czy główka nie została zowalizowana podczas eksploatacji).

    Stery PRO RS-11 są niedostępne - to dość stary model, który nie będzie już oferowany.


    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  42. Aha, jeszcze jedna opcja przychodzi do głowy... Może to śmieszne, ale w myśl zasady, że "jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie" ;)

    Czy próbowałeś może zamienić miski miejscami? Może to by coś dało? Nie zaszkodzi spróbować :)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  43. Czm więcej czytam tym mniej wiem :L Mam pytanie-czy mogę połączyć ramę która jest na stery skręcane z widelcem który nie ma gwintu? Czy czeka mnie wymiana całej ramy?

    OdpowiedzUsuń
  44. Rama jest "neutralna", tzn. w żaden sposób nie określa, czy widelec powinien być gwintowany czy nie. Wszystko zależy od sterów, a nie od ramy.

    Innymi słowy: jeżeli tylko znajdziesz stery kompatybilne z Twoją ramą, które jednocześnie obsługują widelec bez gwintu (albo z gwintem, jeżeli taki chcesz kupić), to spokojnie złożysz wszystko do kupy.

    Szeroki wybór sterów znajdziesz u nas: https://rowerplus.pl/99-stery-rowerowe , a gdybyś szukał czegoś jeszcze innego, daj znać - poszukamy odpowiedniej kombinacji.


    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  45. Czyli jak mam ramę z zamontowanymi na stałe miskami pod stery skręcane to mogę do niej zamontować stery zintegrowane?

    OdpowiedzUsuń
  46. Nie do końca.

    Rama wymusza sposób montażu sterów:

    1. zintegrowane
    2. półzintegrowane
    3. z miskami wciskanymi do ramy (klasyczne albo Ahead)

    i tego się nie da zmienić.

    Natomiast poprzez dobór sterów z gwintem albo bez gwintu dopasujesz je do konkretnego widelca.

    OdpowiedzUsuń
  47. Witam zakupiłem kiedyś ramę Accent El Norte XC 26 "19" w specyfikacji pisze że ma stery pół zintegrowane 50/44mm czy Widelec Accent MTB 1-1/8" lub Amortyzator średnica rury: 1,1/8" (28,6 mm) tam podejdzie? pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  48. Wreszcie! Tyle się naszukałam w internecie żeby dowiedzieć się co to znaczy 1 cal - czy to średnica wewnętrzna, zewnętrzna i której rury. Wielkie dzięki!

    OdpowiedzUsuń