Chyba każdy z nas zna ten obrazek: niezbyt zatłoczona ulica czy szosa, piękna pogoda i warunki niemal idealne do jazdy.
Aż tu nagle... korek. Samochód na samochodzie, nadszarpnięte nerwy kierowców i stracony czas. Tylko jakim cudem ten korek powstał, skoro nie wydarzyło się nic nagłego, sygnalizacja działa jak należy, a na drodze nie ma żadnych zwężeń?
18 listopada 2013
6 listopada 2013
Centrowanie kół rowerowych - aktualizacja
Nie minęły dwa dni od napisania przeze mnie ostatniej notki o centrowaniu kół rowerowych, a już mam niemały powód do śmiechu i jednocześnie do napisania drobnej aktualizacji.
Przedwczoraj nie wspomniałem (celowo) o pewnym drobiazgu dotyczącym kół rowerowych. Absolutnie podstawową zasadą przy ich zaplataniu jest bowiem dopilnowanie, aby obręcz koła była usytuowana idealnie symetrycznie względem ramy roweru. Tymczasem, jak nietrudno zauważyć, wiele piast (np. w kołach tylnych pod kasetę i większości piast pod tarczę hamulcową) ma konstrukcję silnie asymetryczną, która wymusza stosowanie takiej długości i naciągu szprych, aby obręcz znajdowała się symetrycznie względem ramy, a nie kołnierzy piasty.
Przedwczoraj nie wspomniałem (celowo) o pewnym drobiazgu dotyczącym kół rowerowych. Absolutnie podstawową zasadą przy ich zaplataniu jest bowiem dopilnowanie, aby obręcz koła była usytuowana idealnie symetrycznie względem ramy roweru. Tymczasem, jak nietrudno zauważyć, wiele piast (np. w kołach tylnych pod kasetę i większości piast pod tarczę hamulcową) ma konstrukcję silnie asymetryczną, która wymusza stosowanie takiej długości i naciągu szprych, aby obręcz znajdowała się symetrycznie względem ramy, a nie kołnierzy piasty.
![]() |
Poprawnie zaplecione koło tylne, idealnie symetryczne względem ramy. Obręcz niemal pokrywa się z prawym kołnierzem piasty, dzięki czemu niwelowana jest asymetria wywołana obecnością bębenka kasety. |
4 listopada 2013
Jak centrować koła rowerowe? Szybki poradnik do szybkiej naprawy
W związku z niedawną prośbą Edwarda przedstawiam skróconą, uproszczoną instrukcję centrowania kół rowerowych dla początkujących. Czynność ta wymaga co prawda wyczucia i przede wszystkim cierpliwości, lecz na całe szczęście nie jest ani trudna, ani skomplikowana.
31 października 2013
Tour de Pologne wypadnie z cyklu UCI World Tour?
Jeżeli inwestorom związanym z Międzynarodową Unią Kolarską (UCI) uda się przeforsować swój plan, już w 2017 r. nasz narodowy wyścig kolarski, Tour de Pologne, straci status imprezy WorldTour i tym samym zostanie zdegradowany do "drugiej ligi" światowego kolarstwa.
Takie wnioski płyną przynajmniej z poufnego raportu Reforma kolarstwa zawodowego, którego treść opublikował serwis Cicloweb.it.
Co ciekawe, zgodnie z planami status wyścigu WorldTour miałby mieć m.in. zupełnie niepopularny wyścig Tour of Beijing, a nawet... zupełnie nowy Tour of Dubai(!!!). Wiele wskazuje na to, że z kalendarza "wypadnie" także wiele innych wyścigów, jak choćby emocjonujące Volta a Catalunya czy Tour de Romandie, a na terenie Belgii - jednej z ojczyzn kolarstwa - kolarze z "pierwszej ligi" będą się ścigać przez zaledwie 7 dni w roku.
Jak nietrudno się domyślić, plany inwestorów są związane z chęcią maksymalizacji zysków. W pewnym sensie można to zrozumieć - w końcu nie od dziś drużyny kolarskie muszą co roku walczyć o przetrwanie i desperacko poszukują sponsorów, stąd większy potencjał komercyjny = większe szanse na rozwój kolarstwa zarówno w wymiarze sportowym, jak i medialnym. Co więcej, większe zainteresowanie sponsorów może przełożyć się na silniejszą promocję kolarstwa i większe zainteresowanie fanów.
Z drugiej jednak strony serce pęka na samą myśl o tym, że jedna decyzja podjęta przy zielonym stoliku może przekreślić wiele lat tradycji, a niektóre wyścigi wręcz skazać na niebyt...
Takie wnioski płyną przynajmniej z poufnego raportu Reforma kolarstwa zawodowego, którego treść opublikował serwis Cicloweb.it.
Co ciekawe, zgodnie z planami status wyścigu WorldTour miałby mieć m.in. zupełnie niepopularny wyścig Tour of Beijing, a nawet... zupełnie nowy Tour of Dubai(!!!). Wiele wskazuje na to, że z kalendarza "wypadnie" także wiele innych wyścigów, jak choćby emocjonujące Volta a Catalunya czy Tour de Romandie, a na terenie Belgii - jednej z ojczyzn kolarstwa - kolarze z "pierwszej ligi" będą się ścigać przez zaledwie 7 dni w roku.
UCI WorldTour, czyli: kasa, misiu, kasa!
Jak nietrudno się domyślić, plany inwestorów są związane z chęcią maksymalizacji zysków. W pewnym sensie można to zrozumieć - w końcu nie od dziś drużyny kolarskie muszą co roku walczyć o przetrwanie i desperacko poszukują sponsorów, stąd większy potencjał komercyjny = większe szanse na rozwój kolarstwa zarówno w wymiarze sportowym, jak i medialnym. Co więcej, większe zainteresowanie sponsorów może przełożyć się na silniejszą promocję kolarstwa i większe zainteresowanie fanów.
Z drugiej jednak strony serce pęka na samą myśl o tym, że jedna decyzja podjęta przy zielonym stoliku może przekreślić wiele lat tradycji, a niektóre wyścigi wręcz skazać na niebyt...
30 października 2013
Klamkomanetka szosowa Shimano się zacięła - jak ją naprawić i co robić?
Chyba każdy, kto korzystał z klamkomanetek szosowych Shimano przez dłuższy czas, prędzej czy później spotkał się z sytuacją, w której mechanizm jednej z nich po prostu odmawia posłuszeństwa i zacina się. Ponieważ nie jest to sytuacja przyjemna, a ewentualne koszty w razie uszkodzenia manetki są spore, oto kilka rozwiązań, które ze swojego doświadczenia mogę polecić.
12 października 2013
Cytat dnia: Enrique Peñalosa
"Jednym buspasem może przejechać tyle samo osób, co sześcioma zwykłymi pasami ruchu"
![]() |
Źródło: aronparker.com |
Zapraszam Was do lektury arcyciekawego streszczenia wywiadu z Enrique Peñalosą, burmistrzem Bogoty w latach 1998-2001. Warto dodać, że człowiek ten nie tylko dużo mówił, ale też wiele zrobił dla stolicy Kolumbii w ciągu zaledwie trzech lat urzędowania, do dziś jest też uznanym autorytetem i aktywistą na rzecz gruntownych zmian w budowie, organizacji i postrzeganiu miast.
Ciekawe, czy i kiedy znajdą się w Polsce ludzie równie odważni i jednocześnie pełni charyzmy, by przeforsować ten sposób myślenia...
10 października 2013
O słynnym "Buraku" i wyprzedzaniu rowerzystów
Chyba każdy widział już słynny film o "Buraku" wyprzedzajacym rowerzystę jak wariat:
Sprawa jest już dobrze znana, ale wydaje mi się, że wielu komentatorów pominęło bardzo ważny aspekt, czyli zachowanie rowerzysty. A szkoda, bo z pożytkiem dla wszystkich rowerzystów byłoby porozmawiać także o tym.
Sprawa jest już dobrze znana, ale wydaje mi się, że wielu komentatorów pominęło bardzo ważny aspekt, czyli zachowanie rowerzysty. A szkoda, bo z pożytkiem dla wszystkich rowerzystów byłoby porozmawiać także o tym.
Subskrybuj:
Posty (Atom)